Макар че за хора,
които нямат богословско образование думата „трихотомия” звучи неразбираемо и е
вероятно труднопроизносима, отзвукът от бележката за съдържанието на това
понятие изненада и мен самия.
Съзнателно избягнах
подробния анализ и основанията в текста на Свещеното Писание да се говори за
трихотомия въобще, като се надявах, че хората, които вярват в Христа „като в
Цар и Бог” и четат Светите Отци, сами ще се ориентират в темата. Не знаех
обаче, че представата за трисъставността на човека е толкова категорична у
толкова много вярващи.
Тук ще се опитам да
обобщя това, което ми писаха някои от прочелите бележката, към която е този
послепис.
Между учението за Трихотомията
и дитохомията няма противоречие, отбелязва о. Стоян Бербатов от Неврокопска
епархия. Разграничението е техническо.
Дитохомията или
представата за двусъставност на човека – душа и тяло, съдържа в себе си истината
за двусъставността на душата – тя се състои от Божия дъх, за чието присъствие
научаваме от първата книга на Писанието: „И създаде Господ Бог човека от земна пръст и вдъхна в
лицето му дихание за живот; и стана човекът жива душа” (Бит. 2:7).
За този дух говори Господ, когато казва
на св. Фотиния при кладенеца на св. Яков: „Бог е дух: и тия, които Му се покланят, трябва да се покланят с дух и с
истина” (Йоан. 4:24).
На това обръща
внимание моят колега от Богословския факултет Иван Пешев.
Разграничението между
душата, която не е дух, може да се види още в глава І на книга Битие, където
става дума за живите твари сътворени преди човека: „И рече Бог: да произведе земята живи души според рода им, добитък и
гадини, и земни зверове според рода им. Тъй и стана” (Бит. 1:24).
Да не може да се
направи разликата между „живата душа” на животното и душата на човека, в която
присъства Божият дух е, меко казано, странно за човек, който е трошил пари на
държавата и на баща си, за да получи богословско образование...
Благодаря на Алексей
Стамболов за това, че ми посочи в събран вид Светите Отци и църковните
писатели, които са писали за учението на Трихотомията. Надявам се обстоятелството, че никой от тях не е защитавал
учена степен в Богословския факултет на Софийския университет не ги поставя
по-долу от госпожата с малко име „д-р”, която се обявява за привърженик на „теорията
за дитохомията”:
Св. мъченик Юстин (100-165) пише: „Тялото е дом на душата, а душата
е дом на духа...” (Justin, 'Ante-Nicene Fathers, Vol 1,
p. 298. "For the body is the house of the soul; and the soul the house of
the spirit." Виж текста на
английски език: http://www.ccel.org/ccel/schaff/anf01.viii.viii.x.html;
прев. мой. )
Тациан Сирийски (120-180) пише: „Различаваме два вида дух, един, който се нарича душа, но
другият е по-голям от душата – образ и подобие Божие: двете са съществували у
първия човек...” (Tatian, Ante-Nicene Fathers,
Vol 2, p. 70.; пр.м.).
Ориген (184-253) пък пише: „Душата съществува като нещо осъществяващо връзката
между плътта и волевия дух” (Ante-Nicene Fathers, Vol. 4, p. 289.). Пише също и това: „За нас (християните –
б.а.) човекът се състои от тяло, душа и дух...” (Vol.
4, p. 359 – пр.м.).
Св. Ириней Лионски (130-202) отбелязва: „Плътта... сама по себе си не е съвършения
човек, но е само тялото на човека, което е част от него. Нито
душата сама по себе си... представлява човека, а е само част от него. Нито пък
духът е човек, затова и се нарича дух, а не човек, а сливането и съюзът на тези
три (части) представлява съвършения човек” (Irenaeus, Ante-Nicene Fathers, p. 532. пр.м.). Св. Ириней пише недвусмислено също:
„Има три неща, от които, доколкото ми се открива, е съставен завършеният човек –
плът, душа и дух. Едно от тях е... духът, ... друго е плътта, след това идва
друго, което е между тези две – то е душата. Когато тя следва духа (човекът) се
издига, но понякога тя е съпричастна на телесното и тогава (човекът) пада...” (p. 534; пр.м.).
Същото становище
застъпват още и св. Василий Велики (Basil, Homily 21, no. 5. (Patrologia Graeca 31:549A), св.
Григорий Назиански (Patrologia Graeca 37:452.), св. Григорий Ниский (За
сътворението на човека, на англ. - http://www.newadvent.org/fathers/2914.htm),
св. Йоан Лествичник, св. Йоан Дамаскин, св. Серафим Саровски.
Никой няма монопол
върху тщеславието, суетата, гордостта и върху падението, което произлиза от
тях. Това, което се случва (за съжаление системно) с една личност, опиваща се
от собствения си глас пред аудитория, е дамоклев меч над главата на всеки,
който ползва учението на Църквата за своя слава. Рано или късно всеки, който е
дръзнал да прави това, е заплатил с падение пред очите на всички. Това е
сериозен проблем, но още по-сериозният е, че падението на едного повлича със
себе си и тези, които са му повярвали в заблудата.
Много, много се
надявам личността, която става проводник на заблуда да се покае по същия начин,
по който разпространява неистината - публично. Тогава на небесата ще е голяма радост.
Надеждата ми е много силна, за да компенсира липсата на силна вяра, че това ще
стане...
Няма коментари:
Публикуване на коментар